מה זה באמת ChatGPT
אז מה זה באמת ChatGPT?
לאחר שביליתם אינספור שעות באינטראקציה עם ChatGPT ונדהמתם מהבדיחות המצחיקות והעצות המועילות והלא מועילות שלו, אתם כמו הרבה אנשים רואים בטכנולוגיה אבן דרך מרכזית בפיתוח של AI שיחה או AI יצירתי. יחד עם זאת, המשמעות האמיתית של ChatGPT טמונה בשימוש במודלים של שפה גדולה (LLMs) למטרות חיפוש:
על ידי מינוף LLMs לאחסון ואחזור כמויות עצומות של נתונים, ChatGPT הפך למנוע החיפוש המתקדם ביותר הזמין כיום.
למרות שהתשובות של ChatGPT עשויות להיראות יצירתיות, הן למעשה "רק" תוצאה של אינטרפולציה ושילוב של מידע שידוע מראש.
ChatGPT הוא מנוע חיפוש
ChatGPT הוא מנוע חיפוש בבסיסו. בדיוק כפי שגוגל מכניסה לאינדקס דפי אינטרנט על ידי סריקת האינטרנט ואחסון מידע מנותח במסד נתונים, ChatGPT משתמשת ב-LLMs כמסד נתונים כדי לאחסן כמויות עצומות של ידע מתוך קורפוסים.
כאשר אתם מזינים שאילתה:
ה-LLM מעבד אותו עם רשת המקודדים שלו, וממיר את רצף הקלט לייצוג ממדי גבוה.
לאחר מכן, רשת המפענח משתמשת בייצוג זה, יחד עם המשקולות המאומנות מראש ומנגנון הקשב שלה, כדי לזהות את פיסת המידע העובדתי הספציפית המתבקשת על ידי השאילתה ולחפש בייצוג הפנימי של ה-LLM של הידע הזה (או השכנים הקרובים ביותר שלו).
לאחר שאוחזר המידע הרלוונטי, רשת המפענח משתמשת ביכולות יצירת השפה הטבעית שלה כדי ליצור רצף תגובות המציין עובדה זו.
תהליך זה מתרחש בשבריר שנייה, ומאפשר ל-ChatGPT לספק תשובות כמעט מידיות למגוון רחב של שאילתות.
ChatGPT הוא חיפוש מודרני בגוגל
ChatGPT יכול להיות מתחרה אדיר למנועי חיפוש מסורתיים כמו גוגל. בעוד שמנועי החיפוש המסורתיים הם מושכים ומפלים, החיפוש של ChatGPT הוא יצירתי ומתמקד בביצועים המובילים, ומספק תוצאות מותאמות אישית וידידותיות יותר למשתמש. ישנן שתי סיבות מרכזיות לכך ש-ChatGPT מתאים להפיל את גוגל מהכס שלה:
ChatGPT תמיד מחזיר תוצאה בודדת למשתמש. שלא כמו מנועי חיפוש מסורתיים, אשר מבצעים אופטימיזציה לדיוק וזכירת תוצאות ה-K המובילות שלהם, ChatGPT מבצע אופטימיזציה ישירות לביצועים המובילים.
ה-ChatGPT של ChatGPT מנסח את התגובות שלו בנימה טבעית דמוית דיאלוג, מה שהופך אותן קלות להבנה וליצירת אינטראקציה איתן. זה מייחד אותו ממנועי חיפוש אחרים, שלעתים קרובות נותנים לך תוצאות יבשות ומעומדות שקשה להבין.
עתיד החיפוש יונע על ידי הביצועים המובילים שלו, כאשר רק התוצאה הראשונה תהיה רלוונטית למשתמשים. מנועי חיפוש מסורתיים שמחזירים אינסוף דפים של תוצאות לא רלוונטיות הם מהמם עבור הדורות הצעירים, שמהר מאוד משתעממים או מתוסכלים מכמות המידע העצומה.
כמו כן, בתרחישים רבים, אתה באמת רוצה רק תוצאה אחת. תחשוב על עוזרים וירטואליים או רמקולים חכמים. עבור אלה, ההתמקדות של ChatGPT בביצועים המובילים היא חשובה במיוחד.
ChatGPT הוא יצירתי אך באותה מידה הוא לא יצירתי
אתם יכולים לחשוב על ה-LLM שמאחורי ChatGPT כעל מסנן Bloom, מבנה נתונים הסתברותי המשמש לאחסון שטח מידע ביעילות. מסנני בלום מאפשרים שאילתות מהירות ומשוערות, אך אינם מבטיחים שהמידע שהם מחזירים מדויק. עבור ChatGPT, המשמעות היא שהתגובות שנוצרו על ידי ה-LLM:
- אינם יצירתיים
- לא מובטח שהם עובדתיים
- כדי להבין זאת טוב יותר, הבה נסתכל על כמה דוגמאות להמחשה. כדי לשמור על פשטות, נשתמש בקבוצה של נקודות כדי לייצג את נתוני האימון עבור מודל השפה הגדולה (LLM). בפועל, כל נקודה תייצג משפט בשפה טבעית. באמצעות זה, אנו יכולים לראות כיצד ה-LLM מתנהג בזמן ההדרכה והשאילתה:
במהלך האימון, ה-LLM בונה סעפת רציפה המבוססת על נתוני האימון. זה מאפשר לחקור כל נקודה בסעפת. לדוגמה, אם קובייה מייצגת את הסעפת הנלמדת, פינות הקובייה יוגדרו על ידי נקודות האימון. מטרת האימון היא למצוא סעפת שתכיל כמה שיותר נתוני אימון:
במהלך זמן השאילתה, התשובות של ה-LLM יימשכו תמיד מהסעפת הנלמדת, הכלולה בנתוני ההדרכה. בעוד שהמגוון הנלמד עשוי להיות עצום ומורכב, זכור שה-LLM פשוט מספק תשובות שהן אינטרפולציות של נתוני ההדרכה ואינן מייצגות יצירתיות. היכולת של LLM לחצות את המגוון ולספק תשובות אינה מהווה יצירתיות. יצירתיות אמיתית נמצאת מחוץ לגבולות המגוון הנלמד.
באמצעות אותה המחשה, קל להבין מדוע LLM לא יכול להבטיח עובדות. האמיתות של נתוני האימון, המיוצגים על ידי פינות הקוביה, לא מתרחבת אוטומטית לכל נקודה אחרת בתוך הסעפת. אחרת, זה לא מתיישב עם עקרונות ההיגיון ההגיוני.
ChatGPT הוא כלי בינה מלאכותית שמאומן בדיאלוג ויכול לספק תשובות לשאלות. ככל שכלי AI נעשים חזקים יותר, אנשים עשויים להישען עליהם יותר לתשובות מבוססות עובדות ומבוססות מידע לשאלותיהם. זה עלול להוביל לירידה בשימוש ב-Google עבור סוגים אלה של חיפושים, שכן עוזרים אישיים כמו אלקסה וסירי יוכלו לספק מידע דומה. בנוסף, ההתקדמות מצביעה על כך ש-AI עשויה להוביל ליותר תוכן שנוצר על ידי AI, מה שעלול להשפיע על SEO מכיוון שגוגל הצהירה שהם לא אוהבים תוכן שנוצר על ידי AI. הסרטון מציע שבלוגרים יצטרכו להסתגל לשינויים הללו כדי להישאר רלוונטיים בעתיד.